Новини
12.04.2018

Підсумки круглого столу "Автовиробництво в Україні: від розквіту до повного знищення"

Учасники круглого столу, серед яких президент УСПП Анатолій Кінах, голова парламентського комітету з питань промислової політики та підприємництва Віктор Галасюк, президент «УкрАвтоПрому» Михайло Резнік, голова правління корпорації «УкрАВТО» Олександр Козіс, заступник голови правління «УкрАВТО» Олег Папашев, голова Федерації роботодавців автомобільної галузі Олег Боярин та ін. обговорили критичний стан, в якому знаходиться вітчизняний автопром.

Як зазначено у звіті ассоціації «УкрАвтоПром», автовиробництво в Україні працює лише на 1,8% від створених потужностей. Минулого року автотранспорт вітчизняного виробництва охопив лише 7% первинного ринку у порівнянні із 42% у 2008 році, експорт за десять років майже обнулився. З дванадцяти автоскладальних заводів в Україні працюють тільки сім. За останні роки припинив існування Кременчуцький автоскладальний завод корпорації «АІС», завод компанії «Віпос» у Херсоні, Іллічівський завод автоагрегатів, на якому виробляв машини ЗАЗ. Тільки в легковому сегменті галузі втрачено потужності з виробництва 135 тисяч авто на рік.

Але ще десять років тому національний автопром, в який було інвестовано близько 1 млрд доларів США, створював до 4% ВВП країни та забезпечував до 900 млн. доларів валютних надходжень за рахунок експорту. Підприємствами автомобілебудування перераховувались податки, еквівалентні 820 млн дол. на рік. Поглиблюючи локалізацію виробництва продукції, галузь створювала міцний імпульс для розвитку інших секторів машинобудівного комплексу країни.

Падіння виробництва призвело не тільки до значного скорочення кількості підприємств, але й робочих місць, обсягів податків, а також – зменшення надходження валюти до країни. Кількість робочих місць за десять років скоротилася в рази – з 37 тис. до 8 тис. працюючих, і така тенденція продовжується.

«Кількість втрачених робочих місць більша, оскільки одне робоче місце у автопромі генерує до 8-10 робочих місць в суміжників. Ми втратили близько 200 тис. робочих місць», – зауважив президент УСПП Анатолій Кінах.

Ситуація у галузі автовиробництва вдарила по фінансовому становищу компаній. На початок року борги ЗАЗу перед банками становили 3 млрд грн і 24 млн дол., корпорація «Богдан» заборгувала банкам понад 4 млрд грн, а борги «Єврокару» становили 2,7 млрд грн. При тому, що до кризи ЗАЗ інвестував у виробництво 380 млн дол., «Богдан» – 345 млн дол., «Єврокар» – 250 млн дол. Цього року може збанкрутувати низка українських автовиробників, які не зможуть вижити за поточних економічних умов.

«Ми ще десять років тому попереджали владу, що якщо не вживати заходи, ми втратимо галузь. На жаль, в державі щодо цього немає системного управління, стратегічного бачення. Ми є заручниками ситуації, коли владі простіше пропонувати заходи, які дадуть швидкий результат і не готові робити на довгострокову перспективу, що неможливо «продати» електорату. Слід міняти уявлення, сприйняття», – сказав голова Федерації роботодавців автомобільної галузі Олег Боярин. «Потрібно міняти ставлення. Що за позиція «я не буду платити податки, бо в нас погані дороги»? Якщо їх не платити, то доріг і не буде. Так, потрібні нормальні податки, які платили б усі, але не може лише одна частина суспільства платити все, а інша – нічого. Нам потрібні кращі умови для бізнесу, ніж на Кіпрі. Потрібно, аби сюди було вигідно інвестувати», – додав він.

«Уряд розказує про те, як важко взяти черговий транш МВФ на 1-1,5 млрд дол., у той час як наша галузь, включно з виробництвом автобусів, не лише автопром, десять років тому давала податків 1,6 млрд доларів», – повідомив голова правління корпорації «УкрАВТО» Олександр Козіс.

«Необхідно надати перевагу вітчизняному виробнику при закупівлі через тендер, забезпечити преференції інвестору, який створює робочі місця, як це відбувається у світі, підготувати відповідні програми розвитку автопрому», – заявив він.

Під час круглого столу представники автопрому зауважили, що на сьогоднішній день на внутрішньому ринку присутня значна кількість авто, вироблених в Узбекістані, який може демпінгувати завдяки державній підтримці (звільнення від оподаткування тощо). «Узбекістан, який у 90-му році не мав власного автовиробництва, нині йде тим шляхом, який пройшла Україна, розвиваючи свій автопром. Якщо перший мільйон авто він виробив за 15 років, то другий – за п’ять. Він виробляє 200 тис. авто на рік. Прийшли MAN, General Motors, Citroen та інші великі інвестори. Сотня модефікацій легковиків, вантажівок та автобусів», – зазначив Олександр Козіс.

Крім того,  значної шкоди завдають так звані «євробляхи», яких налічується в Україні  300-600 тис. одиниць.

Ініціатори сьогоднішнього круглого столу переконані, що український автопром ще має шанс на виживання.

«Українське виробництво може відновити та навіть наростити власні потужності – потрібні антикризові заходи з боку держави, низка податкових, митних стимулів, комплексна програма розвитку автомобілебудування. Ділова спільнота розробила власні пропозиції для уряду і парламенту. Власне, у Раді знаходиться вже низка законопроектів, які, в разі їх прийняття, полегшать життя українській промисловості, в тому числі – автопрому», - каже президент УСПП.

«Сьогодні світовий автопром шукає виробничі майданчики, і Україна може стати одним з таких майданчиків, співпрацюючи з лідерами світового автопрому. Це забезпечить належний технологічний рівень країни, дасть змогу створити робочі місця та наповнити бюджет всіх рівнів податками», зазначив президент «УкрАвтоПром» Михайло Резнік.

Ті конкурентні переваги, які сьогодні пропонує наша країна – географічне положення, ЗВТ з ЄС та дешева робоча сила – створюють значні можливості для локалізації виробництва на території України.  Але для розвитку виробництв, які є локомотивами сучасних успішних економік, необхідно створювати особливий інвестиційний клімат із значними перевагами перед сусідніми країнами.

Асоціація «Укравтопром», УСПП та Федерація роботодавців автомобільної галузі стурбовані процесами занепаду автовиробництва в країні та вимагатимуть від керівництва держави здійснити невідкладні заходи щодо його відродження.

У резолюції учасники круглого столу звертаються до Верховної Ради України:

- у першому півріччі 2018 року впровадити фіскальні та митні стимули для учасників індустріальних парків, створити умови для компенсації витрат на підключення до мереж комунальних служб, прийнявши законопроекти №2554а-д та 2555а-д;

- ініціювати пакет стимулів зі створення робочих місць в галузях з високою доданою вартістю, у т.ч. автовиробництві (на базі законопроекту №8145 від 16.03.2018). А також законодавчо забезпечити проведення закупівлі за державні кошти автомобільної техніки виключно вітчизняного виробництва, скасувати акцизний податок на кузова для промислового складання легкових автомобілів та прийняти законопроект «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні» №8160 від 19.03.2018 та законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні» №8159 від 19.03.2018 р. Крім того, потрібно врегулювати ситуацію з безконтрольним та нелегальних ввезенням автомобілів на іноземній реєстрації в Україну.

До кінця 2018 року учасники круглого столу просять розробити та прийняти:

закони «Про стимулювання виробництва екологічного транспорту та його складових в Україні» та «Про підтримку вітчизняного автомобілебудування шляхом створення автомобільного кластеру».

Учасники звернулися до Кабінету Міністрів України з проханням до кінця першого півріччя 2018 року розробити та прийняти концепцію розвитку автопрому, соціальну програму запобігання трудової міграції населення за кордон та програму відновлення в Україні  професійно-технічної освіти, в якій буде передбачена підготовка кадрів для промислового виробництва та  автомобільнобудівної галузі.

Уряд має розробити і реалізувати механізми щодо компенсації інвестору коштів за створення інфраструктури (енерго- і водопостачання, під’їзні дороги, тощо).

У Державному Бюджеті України мають бути передбачені видатки на формування статутного капіталу Експортно-кредитного агентства та його фінансування.

Міністерство економічного розвитку і торгівлі просять терміново розпочати переговори з Єврокомісією щодо дострокової лібералізації імпортних мит ЄС на автомобілі, що вироблені в Україні.

Сучасне автомобілебудування в промислово розвинених країнах є однією з ключових галузей, що впливають на стабілізацію процесів економічного і соціального розвитку суспільства, забезпечуючи високий показник доданої вартості (більше 70%) та створюючи додаткові робочі місця.

Асоціація «Укравтопром», УСПП та Федерація роботодавців автомобільної галузі стурбовані процесами занепаду автовиробництва в країні та вимагатимуть від керівництва держави здійснити невідкладні заходи щодо його відродження.

УкрАВТО у Вашому місті